Příprava na pracovní pohovor - 2. část

Lenka Jusko

V první části článku „Příprava na pracovní pohovor“ jsme si načrtli základ teoretické přípravy na pracovní pohovor. Je důležité vědět co říct, odepsat a co si předem zjistit. Pozvánky na pracovní pohovor nám přece nechodí každý den. Pojďme se dále podívat na to, jak byste se měli připravit pro zanechání dobrého prvního dojmu a toho, jak poznat svou cenu na trhu práce.

Příprava na pracovní pohovor

Připravte si outfit

Personalisté se kromě vaší odbornosti během pohovoru snaží zodpovědět na otázku, zda se do jejich společnosti hodíte. Jednou z odpovědí by mohlo být oblečení, ve kterém na pohovor přijdete. Pamatujte při výběru outfitu na to, že se v něm musíte cítit pohodlně. Pokud vás budou příliš tlačit boty či límec na košili, budou se vám pod těsnými šaty zařezávat do boků silonové punčochy, bude vám viditelně teplo nebo zima... hádejte co se stane. Ukáže se to na vaší tváři a přetaví do vaší nepohody.

Pamatujte při výběru outfitu na to, že se v něm musíte cítit pohodlně.

Bez ohledu na druh pozice, o kterou se ucházíte, by měl být první dojem dobrý, uhlazený, vše by mělo být na svém místě a mělo by mít význam. Pokud se ucházíte o manažerskou pozici, pozici klientského pracovníka v bance či obchodního zástupce, zvolte oblečení odpovídající konkrétnímu business prostředí. Pokud se ucházíte o práci v neformálnějším prostředí, například v restauraci, IT firmě či ve skladu, je důležité působit udržovaným dojmem a zaměstnavateli poskytnout pozitivní image.

Při oblékání na pohovor je také důležité myslet na vhodný make-up a doplňky. Jaký účes zvolíte pro pracovní pohovor je téměř stejně důležité jako oblečení, které budete mít na sobě.

Nečekejte s přípravou outfitu do poslední minuty před odchodem z domu. Večer před pohovorem se podívejte na předpověď počasí a připravte si vhodný a pohodlný outfit na následující den. Můžete si také zvolit jeden outfit pro všechny pohovory, na které se chystáte. Takto nebudete muset přemýšlet o tom, co si na další den obléknete a budete mít více času na poctivou přípravu ostatních bodů.

Etiketa

Pojem etiketa pochází z francouzského slova étiquette a představuje pravidla slušného chování. Jedním z prvních obrazů o vás je čas příjezdu na pracovní pohovor. To, že byste neměli na dohodnutý termín přijít pozdě, víte. Pokud by se však vyskytla komplikace a předpokládáte pozdější příchod, neprodleně o tom informujte. Přesto si předem naplánujte cestu tak, aby vás nemohla ani taková komplikace (městská hromadná doprava, parkování, nepředvídané počasí, dopravní zácpa) překvapit a vyrazte raději o několik minut dříve.

Příjezd na dohodnuté místo pracovního pohovoru si načasujte podle pravidla, že není vhodné přijít pozdě, ale ani příliš brzy. Ideální je příchod cca 10 minut předem. Nezapomeňte pozdravit recepční a každého, s kým se v prostorách společnosti potkáte, zdvořile a příjemně.

Tajemství úspěchu na pracovním pohovoru je ve vašich rukou - doslova. Buďte po vzájemném pozdravu ten, kdo podá ruku jako první. Ukazuje to vaši sebedůvěru. Nezapomeňte na oční kontakt a vhodnou sílu stisku. Stisk ruky o nás prozradí víc než slova, proto si na stisku dejte záležet, klidně si ho natrénujte s rodinou nebo přáteli. Důležitá je i celková řeč vašeho těla, vsaďte na přirozené a pozitivní držení těla.

Těžce na cvičišti, lehko na bojišti

Najděte si čas na nácvik otázek, které vám budou pravděpodobně během pracovního pohovoru položeny. Pomůže vám to připravit si odpovědi a uklidnit nervy, protože nebudete muset později improvizovat. V následujícím článku se budeme věnovat nejčastěji kladeným otázkám na pracovním pohovoru.

Pokuste se vést cvičný pohovor tak, jako skutečný. Pokud se připravujete na telefonický pohovor, požádejte známého, aby vám zavolal a odpovídejte na otázky telefonicky. Pokud se připravujete na osobní pohovor, kde vás bude zpovídat komise, požádejte pár přátel, aby předstírali, že jsou komise.

Výška mzdy

Na platovou otázku nikdy neodpovídejte slovem NEVÍM!

Zveřejňování výšky nabízené mzdy v pracovních nabídkách je pro zaměstnavatele dobrovolné. Procento nabídek s uvedenou mzdou se každoročně zvyšuje a je jedním ze znaků transparentnosti a přímé komunikace zaměstnavatele. Základním pravidlem je, že byste neměli ztrácet čas všech zúčastněných stran tím, že budete reagovat na pracovní nabídku, o které předem víte, že její mzdové ohodnocení není pro vás akceptovatelné. Někteří zaměstnavatelé si vytvořili prostor pro vyjednávání o výši mzdy tím, že v pracovních nabídkách uvádějí mzdové rozpětí, někdy k tomu připojí formulku „na základě praxe“. Udělejte si přehled o průměrných výdělcích na pozici, o kterou se ucházíte. Tyto informace jsou dnes dostupné na internetu. Mějte tedy už před pracovním pohovorem jasnou představu o tom, co je vaše „optimum“ a zároveň co je minimální hranice, pod kterou byste danou nabídku nepřijali. Na platovou otázku nikdy neodpovídejte slovem NEVÍM!

Rada na závěr

Jednou z nejčastěji dávaných rad je ta, že během pohovoru musíte „zazářit“. Není to docela pravda. Mnoho lidí si tak představí, že by měly být „za hvězdu“ za každou cenu, ale někdy je to spíše na škodu. Nebuďte tím, kým vůbec nejste.

Pomohli jsme? Dejte o nás vědět i dalším!
Autor článku:
Lenka Jusko

Jsem Lenka. Humanitní obory mě zajímali už od střední školy, proto jsem se rozhodla věnovat se na bakalářském stupni Managementu lidských zdrojů, na inženýrském stupni Ekonomice a managementu malých a středních podniků. Později jsem si rozšířila znalosti profesním studiem Executive MBA. Už během studia na vysoké škole jsem pracovala v personální agentuře jako administrátor a recruiter. Hodně jsem se o HR v praxi naučila ve specifických oblastech, kde působili moji další zaměstnavatelé, a to soukromý poskytovatel zdravotnické záchranné služby a později IT společnost. Jinak jsem zejména z masa a kostí, spokojená manželka, matka, patří k nám i pes a kocour, energií mě nabíjí zejména čerstvý vzduch a příroda. Věřím v „Change your thoughts and you change your world.“